Zijn we de vergeetcurve vergeten?

HERHALEN IS DE KEY!

Hermann Ebbinghaus was een Duits psycholoog, pionier in het leerpsychologisch onderzoek in de 19e eeuw. Zijn onderzoek naar de vermogens van het menselijk geheugen leidde tot de zogenaamde vergeetcurve. Deze curve beschrijft welk percentage geleerde kennis mensen nog kunnen reproduceren, afgezet tegen de tijd. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hermann_Ebbinghaus)

In een aantal wetenschappelijk opgezette experimenten heeft Ebbinghous  aangetoond dat:

  1. Het vergeten in het begin snel verloopt daarna eerder vlak. Het is zelfs zo dat studenten al na 24 uur 80% van het geleerde zijn vergeten!
  2. Bij “zinloos” materiaal daalt de vergeetcurve veel dieper en sneller. Bij zinvolle, of emotioneel belangrijke informatie, blijft de curve hoger.
  3. Bij sommige mensen verloopt de vergeetcurve gunstiger voor visueel aangeboden materiaal, bij anderen voor auditief materiaal.
Gelukkig zijn er verschillende acties die je als online docent kunt ondernemen om cursisten te helpen het reeds geleerde niet te vergeten:
 
  • Maak bij nieuwe lesstof het materiaal zo zinvol mogelijk (eerst begrijpen, verbanden leggen dan pas inprenten. Betrek de deelnemers door hen via de chat/mic over hun eigen ervaringen te laten vertellen, en vanuit hun eigen referentiekader mee te laten denken (“wie heeft er ervaring met..? Waarom is dit onderwerp voor jullie belangrijk?”).
  • Spendeer relatief meer tijd aan het herhalen/verwerken van reeds bestudeerde lesstof dan aan uitleggen van nieuwe onderwerpen!  Mijn ervaring is dat leerlingen met nieuwe lesstof (NA een goede introductie zie eerste punt) vaak goed zelf uit de voeten kunnen. Belangrijker is ervoor te zorgen dat ze het na 1 keer lezen niet weer vergeten.
  • Herhaal reeds behandelde lesstof vooral in het begin regelmatig. Daarna worden de herhalingsbeurten steeds verder in de tijd gespreid. Start de les bijvoorbeeld met een aantal q&a vragen, laat cursisten antwoorden op open vragen via chat of microfoon (pietje, wat was ook al weer…”).
  • Gebruik naast gesproken tekst ook visueel materiaal (schema’s, filmpjes, whiteboard.
  • Het is beter vier maal een kwartier te herhalen (gespreid in de tijd), dan één maal een uur.  Het voordeel van de virtuele klas tov. klassikale bijeenkomsten is dat het relatief eenvoudig is meerdere korte sessies in te plannen.  

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: