De virtuele klas nog geen garantie voor interactie.

“Nee, geen vragen..” zei de online student en ging verder met het spelen op zijn spelcomputer.

In voorgaande berichten is veel gesproken over (-het gebrek aan-) interactie  in de wondere wereld van e-learning. Hierin werd gesteld dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van beschikbare online leermiddelen om deze interactie te bevorderen, zoals de virtuele klas.

Maar dit betekent niet dat de inzet van de virtuele klas automatisch leidt tot meer interactie. Integendeel, ik verbaas me nog steeds over de hoeveelheid docenten die een online les weten te vullen met een presentatie van 40 sheets om de les vervolgens af te ronden met de vraag: “Zijn er nog vragen?”.

Kom op lieve docenten!  De effectiviteit van een online les valt of staat met de manier waarop jullie hier invulling aan geven.  Interactie komt niet vanzelf maar moet gestuurd worden.

Maar hoe zorg je nou voor een afwisselende les? Welke werkvormen kies je en welke lesmiddelen zet je hierbij in?

Het opzetten van een boeiende online les is niet anders dan in een klassikale setting. Belangrijk is variatie aan te brengen in de aangeboden werkvormen. Per werkvorm kun je vervolgens verschillende middelen inzetten.

Doceren kan natuurlijk via het PowerBoard of PowerPoint maar kan bijvoorbeeld ook door een Prezi-presentatie op te starten met applicatiedelen. Een onderwijsleergesprek (OLG) kun je initiëren door iemand het woord te geven,  handen te laten opsteken of gebruik te maken van de feedbackoptie of de chat. Voor demonstratiedoeleinden kun je heel goed applicatiedelen gebruiken of het internet (het internet bevat een schat aan instructiefilmpjes). Voor oefeningen en toetsing kun de Q&A gebruiken maar je kunt ook opdrachten plaatsen in het schoolbord (denk bijvoorbeeld aan koppel- of sleepopdrachten) of een zoekopdracht uitzetten via de webbrowser. Door je applicaties te delen zijn de mogelijkheden om te oefenen en toetsen eigenlijk eindeloos. Alle documenten en programma’s die op je  computer staan (en dus ook op het internet)zijn in te zetten als lesmateriaal!

Voor meer informatie en voorbeelden van online werkvormen zie www.digitaledidactiek.nl

Hier volgt een voorbeeld van een afwisselende les in het virtuele klaslokaal:

De uitdaging: Heb jij als docent regelmatig het gevoel dat je in het luchtledige zit te praten? Werk jij tijdens je sessies harder dan de deelnemers? Hoor jij jezelf regelmatig de vraag stellen of er nog vragen zijn? En is het standaard antwoord dat je krijgt “Nee”? Gooi dan je PowerPoint presentatie in de prullenbak en bedenk welke andere werkvormen je kunt inzetten om je publiek wel actief te betrekken!

Succes!

Heb jij zelf nog leuke tips voor andere docenten om online sessies interactiever te maken? Reacties zijn welkom!

 

Plaats een reactie